5.11.07

To K from P with Love @ Markus Winter, Berlin, Oct 26th - Dec 22nd 2007



















Text written by Franz Dahlem for and published in limited edition artist book accompanying the show in Berlin -To K From P with Love-

DADURCH

THE STATION OF THE CROSS (1958-1966) von Barnett Newman, habe ich zuletzt wieder in Washington, D.C. in der Nationalen Gallerie gesehen. Zum Format seiner Bilder (198 x 154 cm) sagte Barnett Newman: "A human scale for the human cry."

Der Schmerz erscheint. Die Unendlichkeit, die durch den Weg des Schmerzes erreicht wird ist Ruhe. Dieses grossartige Werk der Ruhe von Barnett Newmann vermittelt den Verzicht. Die Trostlosigkeit beinhaltet, dass es keinen Verzicht gibt. Dadurch aber auch das Wunder. Mein Schmerz hat mir gezeigt, was ich nicht gewesen bin.

Wenn das durch die Kunst dargestellt werden kann, eruebrigt es sich von abstrakter oder gegenstandsloser Kunst zu sprechen!

Denn das Wunder, dass es das Wunder gibt, beruht auf dem Bericht und nicht auf der Tatsache! Tatsachen bedeuten nichts. Kunstwerke berichten ueber die Gefuehle des Menschen in seiner Zeit, die jedes Jahr mit 8.760 Stunden unterteilt ist. Die Aufforderung Auskunft zu geben, betrifft beide Hemisphaeren, also rund um die Uhr, Tag und Nacht! Die Rufmoerder und Totschweiger koennen nicht verhindern, dass der Leidensweg Jesus in den 14 Stationen dargestellt, einen heiligen Weg zeigt, den noch viele Menschen gehen werden.

So viel, lieber Paul, zu meinem Kunstverstaendnis.

Franz Dahlem,

New York City 10013,
9. October 2007

THROUGH IT

The last time  I saw “THE STATION OF THE CROSS” (1958-1966) by Barnett Newman again was in the National Gallery in Washington, DC.  Barnett Newman said about the format of his paintings (198 x 154 cm) that it is, "A human scale for the human cry."

Pain appears. The infinity, which is attained through the path of pain, is quiet. This magnificent work of quiet by Barnett Newman conveys renouncement. The inconsolability implies that there is no renouncement. However, because of this there is also the miracle. My pain has shown me
what I have not been.

If this can be represented through art, it is unnecessary to speak about abstract or realistic art!

The miracle that there are miracles, is based on the report and not on the fact! Facts mean nothing. Pieces of art speak about the feelings of the person in his time, which is divided each year into 8760 hours . The demand to provide information, concerns both hemispheres, i.e. around the clock, day and night! The character assassins and those who ostracize others with deadly silence cannot prevent Jesus' path of suffering  - represented by Barnett Newman in its 14 stations – revealing a holy path which many people will yet take.

This much, dear Paul, about my understanding of art.

Franz Dahlem

New York 10013,
October 9th 2007

translation by Hannah Porat